הרבה פעמים מגיעים ילדים ממש גדולים, בכיתות ג׳-ה׳, שלא יודעים לקרוא. חלקם לא יודעים את האותיות. המשותף לילדים הוא שהם מגיעים מבתי ספר שמאפשרים להם להבשיל ולעשות את בחירתם בנוגע ללימוד. בעצם, הם מאפשרים לילדים האלה הימנעות.
יש הבדל גדול בין חופש בחירה לבין הימנעות.
הימנעות – אני מפחד ומרגיש מאויים ממשהו. במצב כזה אני מנסה לברוח מהמשהו הזה בכל דרך אפשרית. בהימנעות מלמידה הילד משלם מחיר כבד כי נוצרים פערים מטורפים שאחר כך קשה להדביק.
כאשר אני בוחר – אני יכול לעשות את מה שאני רוצה, אני הולך לכיוון מסויים מסיבה שאינה פחד.
יכול להיות שאני רוצה להביא את הדברים בצורה מושלמת ולא יכול, אז אני נמנע. זה מביא סבל נפשי. במקרה של ילדים בבית הספר הסבל כפול ומכופל כי הכיתה מתקדמת, הילד מחכה להבשלה, כך חושבים, אך בעצם הוא נמנע וסובל מאוד.
הרבה פעמים הורים משתפים עם זה פעולה. הם אוהבים את רעיון הבחירה.
אני חושבת שבעניין קריאה, הבנת הנקרא ואותיות – אין זמן להבשלה ולהתמהמהות. צריך לבדוק טוב טוב האם יש קושי אובייקטיבי. האם לילד יש קושי בזיכרון, בשליפה או בקשב? זה לא ישתפר עוד 4 שנים, זה רק יחמיר, כי אז תיכנס חרדה בצורת מחשבה קשה בסגנון ״כולם יכולים ואני לא״.
אי אפשר לבוא לנמנע בטענות כי הוא לא יודע שיש דרכים אחרות. הוא שמע וראה דרך מסויימת, שמאיימת עליו.
הסיטואציה הזו דומה למצב שבו אינני יכולה להיכנס לביתי כי יש ממש בכניסה שלולית ענקית.
אני אוכל להיכנס אחרת, מסביב, ליצור לי מעקף. אך אף אחד לא מראה לי שזה אפשרי. מה שקורה הוא שהילד יודע דרך אחת, הוא לא יכול ללכת בה, היא מאיימת ויותר טוב לא ללכת. הילד נמנע ומעמיס על עצמו סבל. את זה הוא לא יודע לומר לעצמו. לסבל מתחברים חרדות, התפרצויות, עצבות ועוד…
שיטת עננים יוצרת מעקפים בלמידה וגורמת לילדים לא להגיע למצבי הימנעות וחרדה. ניתן ללמוד את השיטה באמצעות סרטונים שיצרנו, הרצאות שאנחנו מעבירים ומוצרים נלווים שעוזרים במימוש השיטה על הילדים.