שבוע 3 – הכרת תנועת החולם

ראש השנה התקיים בתחילת השבוע, אנחנו בסגר, לימודים מתקיימים רק בזום ומספר השיעורים הצטמצם לשניים בגלל החג. מה עושים? ממשיכים…

לאחר שהכרנו שני ביתנים : הביתן של “במבה המכשפה” והקירקס של “פיץ הפיל” הגיע תורו של הביתן השלישי המגדלור – “אור המגדלור”.

סיפרתי לילדים שכאשר האותיות יצאו מהקרקס של פיץ, בחוץ היה חשוך. האותיות לא ראו כלום ולא ידעו לאן ללכת. עד שלפתע מרחוק הופיע אור גדול. האותיות הלכו בעקבות האור והגיעו למגדל ארוך וצר שנקרא “מגדלור”. כאן עצרנו את הסיפור והסברתי לילדים מה תפקידו של מגדלור. לאחר מכן, ספרתי להם, שאות שרוצה להיכנס למגדל נעמדת לצידו, הפה שלה נהייה צר וארוך כמו המגדלור, והיא משמיע את הצליל אוֹ. המגדלור הוא למעשה האות ו שבקצה שלה למעלה נמצאת נקודת אור שנקראת חולם. לפעמים, לא נראה את המגדל ולצד האות למעלה תופיע נקודת האור בלבד. 

הדגמתי לילדים את מנח הפה ומשם המשכנו לתרגול.

חשוב לציין שהמפגשים בזום היו קצרים כ-10 ד’. בכל מפגש שיחקנו משחק אחד. בתום המשחק, שלחתי לילדים דף עבודה וסרטון תואם לתנועה שלמדנו. (הסרטונים הוכנו בשנה שעברה, בסגר הראשון והם נמצאים באתר “עננים”).

אז איך תרגלנו את תנועת החולם דרך הזום?

1.אות וצליל – הצגתי לילדים כמה אותיות ולצידן הנחתי את סימן הניקוד (חולם מלא או חסר) הילדים אמרו את הצליל. כדי למנוע בלאגן ורעש הילדים היו על מצב השתק בזום, לא באמת שמעתי מה אמרו, אך יכולתי לראות שמנח הפה שלהם נכון.  

 


2.מיון תמונות לתנועה אחת – הצגתי לילדים תמונות שונות והם סימנו לי עם הידיים אם התמונה מתאימה או לא מתאימה לביתן של אור המגדלור (תמונה מתאימה היא תמונה שבצליל הראשון שלה תנועת חולם). כאשר הילדים זיהו תמונה מתאימה, הם הרימו ידיים וכאשר תמונה לא התאימה הידיים נשארו למטה.

 

 

3.דף עבודה – הילדים קיבלו דף עבודה עם תמונה של אור המגדלור ותמונות שונות. המשימה היתה למתוח קו מהתמונות, שבצליל הראשון שלהן יש חולם לאור המגדלור. 

נתתי לילדים את האפשרות לשלוח לי את התוצר המוגמר, על מנת שאתן להם פידבק. כייף גדול לקבל תמונות שכאלו…

 

4.מיון חפצים לשלושה ביתנים  – הצגתי לילדים שק הפתעות, בתוכו,חפצים שונים. בכל פעם הוצאתי חפץ אחד והצגתי תמונה של אחד הביתנים. ( “במבה המכשפה” , “פיץ הפיל” ו”אור המגדלור”) הילדים סימנו לי עם האצבעות בסימן “לייק” או “דיסלייק” אם החפץ מתאים לביתן או לא.

 

5.דף עבודה גזירה והדבקה – שלחתי לילדים שני דפים.  בדף אחד שלוש עמודות בכל עמודה תמונה של ביתן אחר. בדף השני תמונות שונות. הילדים גזרו את התמונות והדביקו בעמודה המתאימה.

 

שני שיעורים קצרים בזום, הקניה וארבע פעילויות , זה ההספק השבועי. הילדים שיתפו פעולה באופן מדהים. אני נהניתי, הם נהנו, הראו כי הבינו היטב את הנלמד ואפשר להמשיך הלאה. בשבוע הבא, ביתן חדש בפארק האותיות.

 

ולפני סיום, כמה תובנות לגבי הזום. גיליתי שללמידה בזום יש גם יתרונות על גבי למידה בכתה.

למידה בזום מאפשרת לראות את הפנים של המשתתפים (במידה והם פותחים מצלמה). למה זה יתרון? יכולתי לתת דגש למנח הפה. 

-כמורה יכולתי לראות היטב איך הילדים משנים את מנח הפה בהתאם לתנועה. זה מאפשר לראות מי מהסס, מתקשה. ילד שנראה לי מתקשה אוכל להזמין מאוחר יותר למפגש אישי בזום לבירור הקושי. 

-ילד שיודע שהוא על “השתק” יתאמץ יותר שאראה שהוא יודע. ילדים מעצימים את תנועות  הפה שלהם כדי שאבחין בכך שהם יודעים. בלי לשים לב, הם נותנים דגש גדול למנח הפה ולומדים על ההבדלים בין התנועות.

התלמידים יכולים לראות את מנח הפה של חבריהם – יש לזה אפקט גדול. אם בעבר  בכתה השתמשתי במראות אישיות כדי שילדים יוכלו לראות את מנח הפה שלהם. בזום, ילד רואה את עצמו ואת חבריו.

 

בהמשך, מאמינה שיתווספו עוד תובנות בעניין הזום. אם לכם יש שאלות או אתם רוצים לשתף בתובנות משלכם, אשמח אם תכתבו לי בתגובות.

 

רוצים גם ללמוד איך ללמד קריאה בשיטת עננים?

היום זה אפשרי! יחד עם אתי, יצרתי קורס בשם ״מורה פרטית״, אותו תוכלו לרכוש (39 שקלים בלבד), לקבל גרסת הדפסה לשטיחונים (הביתנים) וחוברת תרגול.

אהבתם? שתפו...

שתפו בפייסבוק
שתפו בווטסאפ
הדפיסו
שתפו במייל

השאירו תגובה

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקההמשך לקנות