שבוע 2 – ממשיכים עם התנועה חיריק ומכירים את פיץ הפיל

הכרת התנועה חיריק

אחרי שבשבוע שעבר הכרנו את הביתן של “במבה המכשפה”, השבוע הכרתי לילדים את הביתן השני בלונה פארק האותיות – “הקרקס של פיץ”.   

המשכנו לקרוא את הסיפור על מילוש ופארק האותיות. מילוש מובילה את האותיות לביתן של פיץ. פיץ הוא פיל קרקס שכל היום מקפץ על כדור (חיריק) ומשמיע את הצליל ״פי, פי, פי״…שיתפתי את הילדים בסוד: ״למה פיץ אומר פי? כי פיץ מפחד שיברח לו פיפי, אתם יודעים מה קורה כשלפיל בורח פיפי? זה לא כמו בנאדם. כשלפיל בורח פיפי נהייה שיטפון ע-נ-ק-י!״

מיותר לציין את תגובות הצחוק שהיו בכיתה…

האותיות שרוצות להיכנס לקרקס, מתיישבות גם הן על כדור קטן (חיריק), קופצות וכשהן קופצות גם הפה והסנטר קופצים ונשמע הצליל ״אי״.

זהו, כך הסתיימה ההקניה והתחיל שלב התרגול.

התרגול נעשה בכמה אופנים שונים. הפעילות הראשונה הייתה מוקדשת לתנועת החיריק בלבד ויתר הפעילויות נעשו יחד עם תנועת הקמץ\פתח, שלמדנו בשבוע שעבר. המטרה, שהילדים יבחינו בין התנועות השונות, יכירו את הצליל השונה ויבחנו במנח הפה השונה של כל תנועה. 

חשוב לציין שבתחילת כל שיעור ערכתי חזרה  קצרה על האותיות באמצעות הספר “מתחבאות” וחזרה על פעיליות שנעשו בשיעור הקודם.

 

פעילויות באמצעותן תרגלנו את תנועת החיריק:

1. אות וצליל כל אחד בתורו הוא פיל – גם בכתה יש לנו קרקס קטן. בקרקס יש כדור אדום, בדיוק כמו לפיץ הפיל. כל תלמיד בתורו התיישב על הכדור, אני הראיתי לו אות והוא קפץ והשמיע את הצליל המתאים. 

2. תמונות על לוח מגנטי – על הרצפה פיזרתי תמונות שונות של חפצים, חיות, מאכלים ועוד. בקדמת הכתה הנחתי שני לוחות אחד של במבה המכשפה והשני של פיץ הפיל. כל תלמיד בתורו הרים תמונה, אמר את שמה בקול וחזר על הצליל הראשון , אנחנו בדקנו אם הפה נפתח כמו מנהרה ושומעים אהה או שהפה קופץ ושומעים אי. לאחר מכן, התלמיד הדביק את התמונה על הלוח המתאים.

3. עבודה עם תמונות במחברת – הפעם חלקתי לילדים 2 מדבקות: אחת של במבה המכשפה והשניה של פיץ הפיל. בנוסף, כל ילד קיבל דף ובו תמונות שונות (הדף מופיע באתר “עננים”). הילדים גזרו את התמונות והדביקו מסביב למדבקה המתאימה. שוב, מיון לפי הצליל הראשון.

4. בניית מילים על השטיחון – פרסתי על הרצפה את שטיחון הלונה פארק. גם הפעם הזמנתי ילדים להניח יד\רגל על אות ותנועה.במקביל, אני רשמתי על הלוח את האות והתנועה. צרפתי עוד אותיות ותנועות עד שנוצרה מילה. בהתחלה יצרנו מילים עם תנועה אחת ובהמשך יצרנו מילים עם שתי התנועות (קמץ/פתח וחיריק) ושלוש (קמץ/פתח, חיריק ושווא).

עוד שבוע של למידה הסתיים.שבוע של למידה תוך כדי משחק, צחוק והנאה. כעת יוצאים לחופשה וכנראה לסגר, אבל מבחינתי הלמידה ממשיכה. גם מרחוק נכיר תנועות חדשות ולא נעצור את תהליך הרכישה. מבטיחה לעדכן.

חג שמח ושנה טובה לכולם.

רוצים גם ללמוד איך ללמד קריאה בשיטת עננים?

היום זה אפשרי! יחד עם אתי, יצרתי קורס בשם ״מורה פרטית״, אותו תוכלו לרכוש (39 שקלים בלבד), לקבל גרסת הדפסה לשטיחונים (הביתנים) וחוברת תרגול.

אהבתם? שתפו...

שתפו בפייסבוק
שתפו בווטסאפ
הדפיסו
שתפו במייל

השאירו תגובה

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקההמשך לקנות